"Budúcnosť patrí tým, ktorí veria v krásu svojich snov."

Významy jednotlivých fariebKaždá farba má v sebe ukrytý psychologický obsah, ktorý je závislý na osobnosti človeka, na jeho vlastnostiach, skúsenostiach a aj aktuálnych emočných stavoch. Psychológia farieb je veľmi zaujímavá, hovorí sa o nej veľa, no len do malej miery je postavená na základe faktických dát. Čo sa hovorí o jednotlivých farbách, aký majú význam a ako na nás vplývajú?

Tieto poznatky nie vždy platia na každého, pretože každý sme iný a jedinečný. Môžeme sa len domnievať a nechať sa inšpirovať jednotlivými vlastnosťami priradenými k 6 základným farbám.

Biela farba

Biela farba ako symbol čistotyBiela farba symbolizuje čistotu, nehu, nevinnosť a chlad. V reklamách napríklad na prací prášok navodzuje pocit čistoty a mäkkosti, hlavne v kombinácii s modrou farbou. Biela sa často využíva v modernom minimalistickom dizajne. Jej jednoduchosť vytvára absolútne nadčasový dojem.

Čierna farba

Čierna farba ako symbol nešťastia

Čierna farba je spájaná so smrťou, tajomnosťou, zlom, osamelosťou a smútkom. Na druhej strane pôsobí elegantne a vznešene. V reklamách sa využíva hlavne na označenie drahých produktov, ktoré majú vysokú kvalitu a sú atraktívne. Môžeme sa s ňou stretnúť napríklad pri etikete na víno, drahej čokoláde alebo parfumu. Čierny obal produktov podvedome vnímame ako ťažký, narozdiel od bieleho.

Žltá farba

Žltá farba ako symbol optimizmu

Žltá je optimistická, kreatívna farba, ktorá sa často používa do výkladov obchodov, aby upútala pozornosť potenciálnych zákazníkov. Žltú farbu charakterizuje pocit slobody, nádeje, energie a humoru. Platí pri nej rovnaké pravidlo ako aj pri červenej farbe. Menej je niekedy viac. Žltá farba je farbou svetla, “osvietenia” a následne porozumenia.

Zelená farba

Zelená farba ako symbol pokoja

Zelená farba navodzuje príjemné pocity ako sú: kľud, harmónia, nádej, pokoj, čerstvosť a oddych. Je farbou prírody, zdravých produktov, sviežich nápojov a potravín. Niektorí ľudia vnímajú potraviny, ktoré majú zelený obal za nízko kalorické, bio a bez tuku. V kozmetike zase poukazuje na používanie prírodných zložiek namiesto ropných produktov. Táto farba je tiež preferovaná v zdravotníctve a pri ekologickom podnikaní.

Modrá farba

Modrá farba ako symbol bohatstva

Modrá symbolizuje bohatstvo, úprimnosť, dôveru a pocit bezpečia. Na základe toho sa s ňou môžeme stretnúť v bankách alebo pri rôznych biznisoch. Svetlomodrá farba vyvoláva teplo a príjemné pocity, zatiaľ čo tmavomodrá na nás pôsobí chladne a neútulne. Modrá sa považuje za najľadovejšiu farbu, aj preto sa využíva najmä pre obaly mrazených potravín. V reklame sa modrá využíva pre vyjadrenie kvality a prípadne aj čistoty. Modrá bola kedysi ženskou farbou harmónie a vernosti, rozľahlosti a pokoja. Dnes ju vďaka móde pre deti vnímame ako chlapčenskú farbu.

Červená farba

Vášnivá červená farba

Červená je známa ako energická farba, ktorá predáva produkt a zvyšuje túžbu po produkte. Pre marketingové účely je priam perfektná. Symbolizuje lásku, živosť, energiu, nebezpečenstvo, krv, hnev, zmyselnosť, nadšenie a vášeň. Vínová červená predstavuje luxus a eleganciu. Na veľkých plochách je v malom množstve prínosná a dokáže zaujať. No ak sa to s ňou preženie, môže na človeka pôsobiť agresívne a vyvolať strach. Červená púta pozornosť a burcuje nás k činom. Práve preto si podniky s rýchlym občerstvením svoje prevádzky farbia na červeno. Zákazníkov núti rýchlo si vybrať jedlo a ponáhľať sa preč. Rôzne štúdie tiež ukázali, že červená má na ľudí fyzický vplyv, zvyšuje srdečný tep a tlak. Zaujímavé je tiež to, že do 20-tych rokov minulého storočia červená spolu s ružovou farbou vyjadrovali mužskosť.

Vplyv farieb na náš organizmus

Farby ovplyvňujú nielen naše pocity, ale pôsobia aj na fyziologické stavy nášho organizmu v odlišných stupňoch teplôt. Teplé farby, ako napríklad červená a oranžová, nás vzrušujú. Studené farby napríklad modrá a zelená, na nás pôsobia ukľudňujúco.

Teplé farby, červená, oranžováVo väčšine prípadov priťahujú teplé farby viac pozornosti a burcujú nás k činom. Napríklad oranžová farba je typická pre cenovky na zľavnených produktoch v obchodoch. Ak sa však teplé farby vyskytnú v printovej reklame len striedmo pritiahnu pozornosť. Keď sa to s nimi preženie môžu vyvolať úzkosť, hnev, agresiu či strach. Teplé farby patria k lepšie rozpoznateľným v porovnaní so zelenou, modrou a fialovou, hlavne vtedy, keď je priestor slabo osvetlený.

Studené farby, modrá a jej odtieneStudené farby vraj ukľudňujú najmä čitateľov. Ak sú použité samostatne, môžu pôsobiť chladným a neosobným dojmom. Ak teda vyberáte farby zo škály studených farieb, je dobré doplniť ich aj o nejakú teplú alebo neutrálnu farbu tak, aby sa predišlo týmto nežiadaným pocitom.

Comments on: "Význam farieb a vplyv farieb na náš organizmus" (3)

  1. Ahoj, prosím, z akého zdroja máš tieto informácie? vďaka za odpo :)

  2. […] Inteligentné využitie farieb. Farby pôsobia na zmysly, priťahujú pohľad a dokresľujú celé vyznenie obálky. Pri tvorbe obálky sa teda určite oplatí naštudovať si psychológiu farieb. […]

Pridaj komentár